Ментальне здоров’я школяра
Ментальне здоров’я дитини – це стан емоційного та душевного благополуччя, який дозволяє справлятися зі стресом, реалізовувати здібності, навчатися, повноцінно розвиватися. Це не означає, що дитина 24/7 щаслива і перебуває в гарному настрої. Це відчуття спокою, щастя та рівноваги. Воно залежить від різних чинників: економічних, екологічних, соціальних. До цих чинників найбільш уразливі діти молодшого шкільного віку. Вони ще дуже близькі з родиною. Тому, якщо батьки підтримують дитину, приділяють їй увагу, в неї не буде проблем з самооцінкою, мотивацією, тривожністю.
Якщо школяр отримує двійку в школі – він засмучується, відчуває свою провину і сумує. Однак їй вдається впоратися з негативними емоціями, пережити їх і йти далі. Дитина здатна проаналізувати те, що сталося, зробити відповідні висновки та коригувати поведінку в майбутньому.
Ознаками ментального здоров’я є й те, наскільки швидко дітям вдається адаптуватися до змін у житті. Це і зміна життєвих обставин, і збільшення шкільних навантажень.
Батькам, і вчителям важливо вчасно помітити момент, коли в учня починаються проблеми з ментальним здоров’ям. Як же визначити здоровий ментально учень чи ні?
Про можливі проблеми можуть свідчити наступні відхилення в поведінці школяра:
- зниження інтересу до навчання;
- втрата мотивації (учень був бадьорий і веселий, йому подобалося навчання і він з радістю займався, але раптово почав скаржитися на занепад сил);
- пригнічений або агресивний стан (невдоволення собою, тривожність, агресія);
- швидкі зміни в поведінці (зриви, істерики, роздратування вказують на те, що підліток не справляється зі своїми емоціями);
- неадекватна реакція (дитина з роздратуванням реагує на спокійні прохання батьків і провокує їх на конфлікт).
На порушення в поведінці дитини важливо реагувати своєчасно, адже виявлення розладів психіки на ранніх стадіях допомагає успішно вилікувати їх. Звернення до психолога або психотерапевта зовсім не означає, що в дитини великі проблеми з психікою. Здебільшого допомога полягає в ігровій терапії, встановленні довірчого контакту і тісному спілкуванні з дитиною.
Корекція поведінки школяра відбувається, зокрема, через роботу з батьками, їхнє консультування та допомогу в пошуку підходу до своєї дитини.
Багато що залежить і від того, чи готові батьки витрачати час і свої ресурси на допомогу дітям у разі діагностування в них ментальних розладів.
Існують способи підтримки ментального здоров’я та покращення емоційного стану дитини:
- приділяти дитині достатню увагу, як в стінах рідного дому, так і стінах школи;
- дотримуватись чіткого та сталого розпорядку дня;
- турбуватися про гарний фізичний стан, дотримуватись збалансованого харчування;
- забезпечувати безпечні та комфортні умови для отримання освіти;
- захищати від фізичного та морального насилля;
- дати дитині можливість виговоритися;
- виявляти турботу та повагу до неї як до особистості;
- сприяти всебічному розвитку дитини.
На постійній основі слід проводити тренінги про вміння керувати своїми емоціями та лекції про розвиток таких необхідних рис характеру, як толерантність і стресостійкість. Потрібно прагнути до того, щоб кожен учень почував себе в безпеці та відчував постійну турботу і увагу до своєї особистості.
Лікар з загальної гігієни Косівсько-Верховинського
міжрайонного відділу ДУ «Івано-Франківський ОЦКПХ МОЗ»
Володимир БОВИЧ